Заняття за темою : „Введення в дебати”

Заняття за темою : „Введення в дебати”
(основний рівень, 1 рік навчання)

Мета: формування у школярів моделей поведінки у суспільстві, розуміння позицій різних груп, навичок толерантності і, одночасно, ефективного висловлювання власної позиції.
Очікувані результати:
Після проведення заняття  учасники будуть знати:
·       чому курс носить таку назву, в чому полягають мета і завдання курсу «Дебати»;
·       як використовувати набуті навики активного слухання, розуміння партнера по спілкуванню та висловлювати власні думки
Після проведення заняття  учасники будуть вміти:
·       терпимо відноситись до різних точок зору;
·       виважено поводиться під час дебатування на основі етичних принципів спілкування.
Цільова група: учні 7-11 класів (12-15 осіб.);
Тривалість: 90 хвилин
Обладнання: фліп-чарт, роздаткові матеріали (буклет «Дебати для чайників»), маркери, бумага.

Зміст тренінгового заняття
1.Вступ.
1.1.Знайомство “Розтопимо кригу», 15 хв.
1.2. Вправа «Приймаємо наші правила»,5 хв.
1.3.Вправа «Очікування», 5хв.
2. Основна частина
2.1. Вправа „Голосування ногами”, 20 хв.
2.2. Мозковий штурм ,10 хв.
2.3. Інформаційне повідомлення “Що таке дебати”, 10 хв.
2.4. Гра «Повітряна куля», 20 хв.
3. Підсумок заняття. Заключна вправа «Віночок», 5 хв.

1.Вступ.
Повідомлення теми заняття, мети та завдання.

Знайомство “Розтопимо кригу»
Поділити групу на 3 команди. Кожен учасник отримує питання для обговорення. Перша група обговорює питання №1,4,7,10,13, друга група – питання №2,5,8,11,14, третя група – питання № 3,6,9,12,15 протягом 5 хв. Потім два або чотири учасники з кожної групи переходять до двох інших груп. Групи таким чином “перемішуються” та знову виконують завдання, але партнерами в спілкуванні становляться інші співрозмовники.
Питання для обговорення:
·        Де Ви народилися ?
·        Скільки братів, сестер Ви маєте ? Вони старші, молодші за вас? Чи вони одного віку з вами?
·        Назвіть свій улюблений колір, книгу, фільм, співака? Яку музику Ви любите слухати?
·        Чи маєте ви хобі ? Назвіть їх.
·        Яким видом спорту Ви займаєтесь?
·        Хто є Ваш улюблений вчитель?
·        Ви – баламут/бешкетник, чи слухняна та спокійна особа (чи інше)?
·        Скільки у вас друзів (охарактеризуйте їх як особистостей).
·        Яку професію Ви будете обирати?
·        Який момент у Вашому житті можна назвати найскрутнішим?
·        Якими досягненнями в особистому, шкільному житті, Ви більш за все пишаєтеся?
·        Що ви більш за все боялися зробити, але все одне зробили?
·        Чи займаєтеся Ви громадською роботою і що саме в цій роботі є важливим для вас?
·        Чи маєте Ви заповітну мрію (наприклад, відправитись у кругосвітню подорож, навчитися вільно розмовляти іноземною мовою, таке інше), яку Вам хотілося б втілити в житті?
·        Чого інші люди не знають про вас?

Вправа «Приймаємо наші правила».
Інструкція:: Найкраще щоб учасники тренінгу самі розробили правила роботи, тому дозвольте їм самим їх запропонувати. Це можна зробити  або методом мозкового штурму, або попросити учасників написати по три правила на стікери та приклеїти їх на фліп-чарт, а потім із запропонованих варіантів скласти загальний список правил. Обов’язково просіть учасників коментувати/пояснювати свої пропозиції. Це надасть вам впевненість в тому, що всі учасники однаково розуміють про що йдеться. Після цього запитайте учасників чи всі згодні із запропонованим списком. Якщо хтось буде не згоден з тим чи іншим правилом, попросіть пояснити чому. Ви, як ведучий/ведуча можете пропонувати свої правила, але учасники повинні їх так само обговорювати і мати можливість їх відхилити.
Вправа «Очікування».
Хід вправи: Всім учасникам видаються різнокольорові папірці, на яких вони записують, чого саме вони очікують від даного курсу чи від цього першого заняття. Після того як учасники закінчили записувати, кожен по черзі озвучує свої ідеї та наклеює папірці на великий аркуш паперу, який потім вивішується на стіну кімнати для занять.
2. Основна частина
Вправа „Голосування ногами”
Приміщення розділяється паперовою стрічкою, канатом, прокреслено крейдою лінією на дві частини. На одній половині приклеюється папірець із написом „Так”, на другій – „Ні”. Учасники стають уздовж лінії. Ведучий зачитує ситуацію. Учасники в залежності від своєї згоди/незгоди переходять на той чи інший бік смуги. Потім викладач запитує, чому учні зайняли ту чи іншу позицію. Кожній стороні надається 2-3 хвилини на презентацію.
Ситуація №1:
Марійка читає книгу в бібліотеці. Раптом вона помічає, що Іванко, капітан футбольної команди, вириває кілька листків із енциклопедії. Марія вирішує діяти згідно з кодексом честі бібліотеки й розповідає бібліотекареві про побачене. Чи правильно вона скоїла?
Нові подробиці: Завтра відбудеться фінальна гра з футболу, на яку чекає вся школа. Шкільна команда має усі шанси взяти міську першість. При цьому дуже й дуже багато залежить від гри Іванка. Чи змінилась ваша думка?
Ситуація №2:
Оля, залишившись одна в класі, знайшла на вчительському столі листок із завданнями контрольної роботи. Вона взяла його, щоб переписати завдання, але до класу увійшли її однокласники, й дівчина не змогла повернути листок на місце. Коли виявилось те, що завдання пропали, під підозрою опинився Петро, якому тепер загрожують серйозні неприємності. Оля – Петрова подруга, тому вона зізналася йому у скоєному. Хлопець вирішує зберігати мовчання. Чи правий він?
Ситуація №3:
Президент шкільного парламенту Микола дізнався, що Славко, кращий актор школи, розповсюджує наркотики. Через тиждень відбудеться вистава, на яку запрошено батьків й гостей та в якій Славку відведена головна роль. Микола оголошує Славі ультиматум: або він відмовляється від поширення наркотиків, або головну роль гратиме інший, хай і не настільки обдарований актор. Чи виправдані його дії?
Нові подробиці: Насправді, Микола сам хоче отримати найголовнішу роль у виставі. Ваша думка змінилась?
Ситуація №4:
Сашко запросив Лізу на побачення. За два дні до призначеної зустрічі він дізнається, що його батьки зняли на два дні садибу за містом і хочуть, щоб той поїхав з ними, адже це подарунок за успішне навчання. Від’їжджати потрібно в день побачення. Сашко вирішує не ображати батьків відмовою та їде з ними на дачу. Погоджуєтесь ви із цим рішенням?
Нові подробиці: Напередодні Сашко та Ліза примирились після сварки, що й хотіли відсвяткувати побаченням. Чи змінилась ваша думка?
Обговорення: Які емоції викликає ця вправа, що відчувають учасники у ситуації, коли важко визначитись однозначно? Чи достатньо у вас було аргументів для того, щоб переконати інших?

Мозковий штурм
Що учасники знають про дебати? Чи брали в них участь, які враження? Навіщо школярам грати в дебати? Які знання та навички необхідні для цієї гри? Що, на думку учасників, вони вже знають і вміють з цього? 
Інформаційне повідомлення “Що таке дебати”
Під дебатами розуміють чітко структурований та спеціально організований публічний обмін думками між двома сторонами з актуальної теми. Учасники дебатів мають на меті отримання певного результату – сформувати у слухачів позитивне враження від власної позиції.       
Як гра – дебати демократичні, оскільки передбачають чесність, рівність можливостей, повагу до опонента, толерантність і, одночасно, критичне мислення. Участь у дебатах, зокрема навчальних, дає учням змогу відчути переваги такого способу обговорення дискусійних питань
Дебати зазвичай командна гра. Команда може мати від одного до чотирьох дебатерів, хоча більшість дебатерів мають по два гравці у кожній команді. Команда також повинна підтримувати або бути проти певного твердження, яке є темою гри. Коли ви дебатуєте ви можете називати протилежну команду опонентом (незалежно від того, яку сторону ви підтримуєте). Залежно від типу дебатів команди називаються по-різному:
Команда „за”                                            Команда „проти”
Підтримуюча                                             Не підтримуюча
За                                                                Проти
Правляча                                                    Опозиційна
Стверджуюча                                             Заперечуюча
Обговорення суперечливого питання стає дебатами тоді, коли цей процес набуває таких обов’язкових ознак, елементів:
·       Тема для обговорення відома учасникам заздалегідь і є суспільнозначущою та актуальною. Кожного разу це повинна бути лише одна тема, яка не змінюється протягом обговорення. Вона має бути сформульована як певне твердження з яким можна погодитись і яке можна заперечити.
·       Тема має розумітися тими, хто дебатує, однаково. Тому обидві сторони мають домовитись про «дефініції» – визначення ключових термінів, слів по заданій темі, що мають бути спільними для обох сторін. Такі визначення пропонуються учасниками, виходячи із загальновизнаних та достовірних джерел.
·       Кожна сторона має можливість висловити свою позицію і обов’язково має можливість відповісти на аргументи опонентів. Рівність участі в дебатах проявляється і в чіткому визначенні часу як для виступів, так і для раунду запитань та відповідей.
·       В процесі обговорення учасники мають застосовувати аргументи та докази, адже довести силу власної позиції можна тільки тоді, коли аргументація переконлива.
·       Обговорення передбачає виділення певного часу на “перехресне опитування” – запитання та відповіді, які учасники дебатів використовують як для ствердження власної позиції, так і для виявлення слабких сторін в аргументації опонентів.
Щоб провести дебатування треба пам’ятати основні принципи дебатів:
·       дебатери переконують не одне одного, а третю сторону (того, хто слухає чи ухвалює рішення)
·       виступи чітко регламентовано;
·       кожна сторона має рівні можливості за часом і кількістю виступів;
·       порядок виступів і час визначається форматом дебатів.

Гра «Повітряна куля»
Інструкція:
Всі збираються в коло. Ведучий вимовляє приблизно наступний текст: «Закриємо очі. Уявімо собі, що ми всі летимо на повітряній кулі. Під нами океан. Над нами небо блакитне. Світить сонце. Поруч друзі. Легкий свіжий вітерець. Але ось наближається хмара. Починає накрапати дощик. Чути гуркіт грому. Страшні птахи літають над нами. Одна з них своїм дзьобом пробиває оболонку кулі, і ми повільно починаємо падати.
Відкрили очі. Ми потрапили в екстремальну ситуацію. На кулі багато вантажу. Попереду острів. Про нього ми нічого не знаємо. Якщо ми викинемо всі речі відразу, то пролетимо повз острів і потонемо. Якщо нічого не викинемо, то не долетимо до острова і теж потонемо. Вихід один ми повинні викидати речі поступово, протягом 20 хвилин. Перед вами картки з назвами речей. Кожна карточка - це коробка. Тому, якщо назви написано на одній картці, не можна викинути одну річ, а іншу залишити їх можна викидати тільки разом. В першу чергу треба позбавлятися від самих непотрібних для виживання на острові речей, в останню чергу від самих потрібних. Але орієнтуйтеся і на вагу речей. Головне у результаті треба викинути всі речі.
Ви запитаєте, яка різниця, що викидати спочатку, а що потім, якщо все одно врешті-решт всі речі опиняться в морі? Ось про це запитати ще ні одна група (в моїй практиці) не здогадалася. Здогадуються вже потім, під час обговорення гри. Можна сказати підліткам, що чим пізніше вони викинуть річ, тим вища ймовірність, що вони її зловлять потім, вже перебуваючи на острові (вона буде ближче до берега). Останню викинуту річ зловлять майже напевно, а першу точно не піймають. Тому порядок викидання речей все-таки важливий, тому що важливо, з чим ми залишимося на острові.
При виборі речей, які ви будете викидати, у вас можуть виникнути різні думки. У нашій грі є важлива умова: річ вважається викинутою тільки в тому випадку, коли всі учасники згодні з цим рішенням. Якщо хоча б один не згоден, річ залишається на кулі. Якщо згодні всі, картка здається ведучому. Пам'ятайте, що зараз головне вижити, але потім вам з цими речами жити на острові, і жити, можливо, довго. Тому не нехтуйте своєю думкою, якщо вважаєте не так, як вся група. Постарайтеся довести свою правоту, але й не упирайтеся, якщо не можете довести, а то протягнете час і впадете. Коротше кажучи, дійте, думайте, 20 хвилин ваші. Час пішов».
Список речей:
·        Золото, коштовності 300 г
·        Шоколад 7 кг
·        Котли, миски, кухлі, ложки 6 кг
·        Дуже велика собака 50 кг
·        Ракетниця з сигнальними ракетами 5 кг
·        Рибальські снасті 0,5 кг
·        Корисні книги 12 кг
·        Мило, шампунь, дзеркало 2кг
·        Консерви 20 кг
·        Теплий одяг і спальники 50 кг
·        Сокири, ножі, лопати 15 кг
·        Сіль, цукор, вітаміни 4 кг
·        Питна вода 20 л
·        Канати, мотузки 10кг
·        Аптечка 3 кг
·        Спирт 10л
·        Гвинтівка із запасом патронів 30кг

Підведення підсумків гри
Спочатку кожен по команді ведучого повинен показати на людину, яка була самою мудрою при виборі речей. Можна показувати і на себе. Потім кожен показує на того, хто допомагав обговорювати і приймати рішення, забезпечуючи доброзичливу атмосферу. Потім проводиться обговорення в колі. Спочатку кожен говорить про те, що йому дала гра, потім про те, що він сам дав групі під час обговорення. Висловлюються думки і з інших питань. Хто був лідером у групі? За рахунок чого йому вдавалося переконувати інших? Може бути, він просто добре організовував обговорення? Чи сподобалась гра учасникам? Які вміння та навички всі відпрацьовували?

Завершення. Заключна вправа «Віночок».
Хід вправи: Всі по черзі кладуть руку на плече сусідові зліва і дарують знання або навички, набуті впродовж заняття. В кінці віночок замикається. Викладач говорить, що, приймаючи руку, ми не розриваємо вінок, а приєднуємося до великого вінка тих, хто вже пройшов подібні тренінги або заняття.

.Література:
1.     Уча-учимся:меточеское пособие, Одесса



Немає коментарів:

Дописати коментар