Актуальність та перспективність досвіду обумовлено головними напрямами розвитку освіти в
умовах сучасного інформаційного суспільства, яка орієнтується на прогрес
людства, гармонійний розвиток особистості та пріоритет загальнолюдських
цінностей. Розбудова нової концепції системи освіти передбачає модернізацію і
змісту освіти і методів виховання підростаючого покоління. З огляду на
спілкування сучасної міжнародної спільноти, можна зазначити, що таке публічне
явище як дебати сьогодні виходить на новий рівень свого функціонування в
комунікативному просторі. Адже тільки досягнення прогресу не в змозі розв'язати
комунікативні проблеми людства. Актуальність даного досвіду полягає в
необхідності формування соціально компетентної, гармонійно розвиненої
особистості вихованця позашкільного навчального закладу, який зможе мати
активну позицію в подальшому житті, відстоювати власну думку, толерантно
сприймати погляди іншої людини, критично мислити тощо.
Особистісно-орієнтований підхід в
освіті сьогодні передбачає відмову від традиційної монологічної дидактики і
перехід до діалогічного спілкування з вихованцями в ході навчально-виховного процесу,
що сприяє формуванню у дітей та підлітків власної позиції, чому безпосередньо
сприяє технологія безконфліктного вирішення проблем «Дебати», представлена у
даному досвіді.
Теоретичне обґрунтування досвіду
Сьогодні
дебати в якості технології, форм та методів навчання та виховання розглядаються
в багатьох наукових дослідженнях і методичних розробках. Існує багато визначень
поняття «дебати», які переважно залежать від цілей. Найбільш поширене: «Дебати
- це гра між двома командами, головна мета якої - переконати суддів у тому, що
аргументи команди переконливіші, ніж у опонентів». На думку д.п.н.
Є.О.Галицьких, «дебати - форма навчання спілкуванню, спосіб організації виховної
роботи школярів, що дозволяє тренувати навички самостійної роботи з літературою
та іншими джерелами інформації, відпрацьовувати вміння вести дискусію та
відстоювати власну точку зору з урахуванням того, що і протилежна позиція теж
має право на існування».
Дослідники
Н.Боярський та С.Наумов акцентують увагу на тому, що дебати, як інноваційна
освітня технологія - це «відтворений на практиці проект освітньої системи, який
веде до оптимізації особливо вузької орієнтованої освіти». Узагальнивши різні визначення
та погляди, можемо зазначити, що дебати - чітко структурований та спеціально
організований публічний обмін думками
між двома сторонами з актуальної теми. Учасники дебатів мають на меті отримання
певного результату – сформувати у слухачів позитивне враження від власної
позиції. Як гра – дебати демократичні, оскільки передбачають чесність, рівність
можливостей, повагу до опонента, толерантність і, одночасно, критичне мислення.
Участь у дебатах, зокрема навчальних, дає дітям змогу відчути переваги такого
способу обговорення дискусійних питань.
Підсумуємо: інноваційна
педагогічна технологія «Дебати» спрямована на розвиток дитини, на розкриття її
особистісного потенціалу. Саме цим визначається провідна мета дебатів -
виховання громадянина із розвинутими інтелектуальними здібностями, творчим
відношенням до світу, почуттям особистої відповідальності та моралі, здатного
до продуктивної перетворювальної діяльності.
За інноваційним потенціалом досвід є
Немає коментарів:
Дописати коментар