Актуальність та теоретичне обгрунтування

Актуальність та перспективність досвіду обумовлено головними напрямами розвитку освіти в умовах сучасного інформаційного суспільства, яка орієнтується на прогрес людства, гармонійний розвиток особистості та пріоритет загальнолюдських цінностей. Розбудова нової концепції системи освіти передбачає модернізацію і змісту освіти і методів виховання підростаючого покоління. З огляду на спілкування сучасної міжнародної спільноти, можна зазначити, що таке публічне явище як дебати сьогодні виходить на новий рівень свого функціонування в комунікативному просторі. Адже тільки досягнення прогресу не в змозі розв'язати комунікативні проблеми людства. Актуальність даного досвіду полягає в необхідності формування соціально компетентної, гармонійно розвиненої особистості вихованця позашкільного навчального закладу, який зможе мати активну позицію в подальшому житті, відстоювати власну думку, толерантно сприймати погляди іншої людини, критично мислити тощо.
Особистісно-орієнтований підхід в освіті сьогодні передбачає відмову від традиційної монологічної дидактики і перехід до діалогічного спілкування з  вихованцями в ході навчально-виховного процесу, що сприяє формуванню у дітей та підлітків власної позиції, чому безпосередньо сприяє технологія безконфліктного вирішення проблем «Дебати», представлена у даному досвіді.

Теоретичне обґрунтування досвіду
Сьогодні дебати в якості технології, форм та методів навчання та виховання розглядаються в багатьох наукових дослідженнях і методичних розробках. Існує багато визначень поняття «дебати», які переважно залежать від цілей. Найбільш поширене: «Дебати - це гра між двома командами, головна мета якої - переконати суддів у тому, що аргументи команди переконливіші, ніж у опонентів». На думку д.п.н. Є.О.Галицьких, «дебати - форма навчання спілкуванню, спосіб організації виховної роботи школярів, що дозволяє тренувати навички самостійної роботи з літературою та іншими джерелами інформації, відпрацьовувати вміння вести дискусію та відстоювати власну точку зору з урахуванням того, що і протилежна позиція теж має право на існування».
Дослідники Н.Боярський та С.Наумов акцентують увагу на тому, що дебати, як інноваційна освітня технологія - це «відтворений на практиці проект освітньої системи, який веде до оптимізації особливо вузької орієнтованої освіти». Узагальнивши різні визначення та погляди, можемо зазначити, що дебати - чітко структурований та спеціально організований  публічний обмін думками між двома сторонами з актуальної теми. Учасники дебатів мають на меті отримання певного результату – сформувати у слухачів позитивне враження від власної позиції. Як гра – дебати демократичні, оскільки передбачають чесність, рівність можливостей, повагу до опонента, толерантність і, одночасно, критичне мислення. Участь у дебатах, зокрема навчальних, дає дітям змогу відчути переваги такого способу обговорення дискусійних питань.
Підсумуємо: інноваційна педагогічна технологія «Дебати» спрямована на розвиток дитини, на розкриття її особистісного потенціалу. Саме цим визначається провідна мета дебатів - виховання громадянина із розвинутими інтелектуальними здібностями, творчим відношенням до світу, почуттям особистої відповідальності та моралі, здатного до продуктивної перетворювальної діяльності.


За інноваційним потенціалом досвід є комбінованим.

Немає коментарів:

Дописати коментар